Previews > Killzone [PS2]
Killzone preview
Auteur : Davy De Rauw / Date : 06-05-2005 12:44
Bekijk / geef commentaar : (3)
Average members rating : 8.50
Sony Betatester zijn is fijn! Dat zeg ik na een jaar lang betatesten. In Socom 1 moest je een formuliertje invullen en dan maar hopen dat je mee mocht doen.Blij was ik toen ze mij lieten weten dat ik mee mocht doen. We zijn nu meer dan een jaar verder en ik heb ondertussen al heel wat games mogen testen. Het beperkt zich wel tot het testen van de online opties maar heel af en toe kan je ook een paar singleplayermodes proberen.
Eén van de games die we mochten testen is het langverwachte Killzone. Ondanks de hele vroege code van het spel was het allemaal al indrukwekkend. En nu heb ik ook al wat uurtjes singleplayer achter de rug en ook dat heb ik te danken aan de betatest want daar ik had ik een singleplayerdemo gewonnen met toch aardig wat levels. Op basis van deze spelervaringen kan ik deze preview schrijven. Gaat deze game volgens mij de grote hype overleven en een echte topgame worden of is het eigenlijk maar een doodgewone shooter die niets speciaal brengt??


Men goede oude
Daar stond ik dan voor men goede oude Playstation 2. Bang dat het die doodgewone shooter was... Bang dat het een kutgame zou zijn… Met bibberende handen leg ik de disc in men PS2. Sluiten en laden maar.. Het gamen kon beginnen. Connecten ging snel en ik kon al snel één van de verschillende onlinemaps en wapens uitproberen. Het eerste wat ik zei was “ Wow wat een vette game”. Deze woorden zeggen veel maar laat ik het eerst even over iets anders hebben.

Killzone wordt ontwikkelend door het Nederlandse Guerilla Games en de gasten van het ontwikkelingsteam hebben zich duidelijk laten inspireren door verschillende films zoals Saving Private Ryan. Maar heeft ook aardig wat in de geschiedenisboeken zitten neuzen. Zo vonden ze verschillende historische oorlogen wel passen in deze game. Van de jungle in Vietnam tot de stadsoorlog in Stalingrad en zo zijn er nog aardig wat inspiratiebronnen gevonden die ze in de game hebben verwerkt.
Zoals ik zei heb je in deze game twee verschillende modi. Singleplayer en Multiplayer met de mogelijkheid natuurlijk om je ding online te doen. Laat ik het eerst maar even hebben over de singleplayer. Killzone is een First Person Shooter (fps) maar dan geen shooter zoals Unreal of andere onlineknallers. Nee het is meer een shooter zoals Rainbow Six 3. Ook hier ben je met een viertal op stap. Ze zijn alle vier speelbaar en je moet voor elke level kiezen met welk personage je de level wil spelen. Veranderen van personage midden in de level kan je niet dus het is best aan te raden om een slimme keuze te maken want elk personage heeft een andere stijl en misschien is één van die stijlen de beste voor het afwerken van een level. Zo is Luger een echte stealthbabe , gevaarlijk met haar mes en goed voor het geruisloos omleggen van die vele Helghast. Die andere kerel uit je team is dan weer half Helghast en kan dus beter met de wapens van de tegenstanders overweg.
Nu we het toch over de wapens hebben. Killzone biedt heel wat wapens waarmee je maar al te graag wil knallen. Je hebt de minder krachtige maar heel accurate wapens van de ISA. En aan de andere kant de krachtigere maar minder accurate wapens van de Helghast. Zo is er eigenlijk geen sprake dat het niet goed gebalanceerd is. De wapens zien er erg goed uit en zijn één van de sterkste punten in deze game. Elk wapen heeft een tweede vuurfunctie. Zo kan je met R1 rustig de gewone manier knallen en met een druk op R2 kan je de tweede vuurfunctie gebruiken. Dit is bijvoorbeeld een grenade launcher of een shotgun. In deze game kan je in vergelijking met Halo 2 geen voertuigen gebruiken. Het blijft dus bij de gewone wapens en dat vind ik helemaal niet erg.

Graphics
Nog iets waar ik echt heel tevreden over ben. De graphics, ik wist dat de PS2 een heel krachtige console is ondanks dat het toch al een oudje is op consolegebied om dit moment. Maar met deze game laten ze duidelijk zien dat de graphics op een PS2 heel goed kunnen zijn als je de console door en door kent. De levels zien er erg goed uit en bestaat uit prachtige locaties. Van stedelijke gebieden tot jungle-achtige toestanden. Killzone heeft het allemaal en geeft een aardige oorlogssfeer weer. Sommige effecten zoals water mocht beter gedaan worden en ook de lijken verdwijnen na een tijdje maar dit allemaal is niet echt een minpunt. De animatie van de verschillende personages is ook prachtig gedaan en ook het sprinten in de game is heel goed gevonden. Je krijgt een wazige look waardoor het echt lijkt dat je in paniek weg loopt van de actie. Zoals ik al zei zien de wapens er goed uit en de herlaadanimaties zijn gewoon veel beter dan in welke game ook. Ik ging zelfs speciaal een paar keer herladen met verschillende guns gewoon omdat het er zo vet uitziet. Bij sommige wapens kan het herladen wel een aantal seconden duren waardoor je het herladen op het juiste moment moet doen en niet even snel midden in de strijd. Even verbergen is de boodschap anders ben je knalvoer voor de tegenstander. Die gasten zijn niet dom en hebben beschikking tot een zeer goede AI. De vijanden doen echt wat het beste is in die situatie, gooi je een granaat tussen een hoopje Helghast dan rennen ze heel snel weg en proberen ze nog te ontsnappen. Bij het minste geluid horen ze je en roepen ze hun vriendjes erbij. Ze wachten echt op het juiste moment om terug te schieten en ga zo maar door. Indrukwekkend!
Je teammembers beschikken ook over dat knap staaltje AI. Ze doen wat het beste is in elke situatie en je moet ze niet echt orders geven. Ze zijn slim genoeg om te weten hoe ze in een bepaalde situatie moeten reageren zoals de keuze van wapens en manier van aanvallen. Men eerste kennismaking met de singleplayer van Killzone is positief. Dit kan gewoon niet meer teleurstellen…

Online!
Tijd om het over de onlinemode te hebben. In de betatest kon ik drie verschillende onlinemaps spelen. En verschillende modes zoals een team deathmatch of één of andere variant op onlinemodi uit andere first person shooters. De drie maps zien er net als de singleplayer maps ongelooflijk goed uit. Verschillende locaties van het strand tot een winkelcentrum. De snelheid ligt ook heel wat lager dan in andere games en dat is in het begin toch even wennen. Je kan dan wel sprinten maar dit kan je natuurlijk niet heel de tijd doen. Als het balkje leeg is moet je weer even normaal lopen en na een tijdje kan je weer sprinten. Tijdens het sprinten kan je niet schieten dus je moet het allemaal slim gebruiken. Want ook hier heb je die herlaadanimaties die soms een tijdje kunnen duren. De wapens zijn ook hier goed gebalanceerd en je zal online geen verbod krijgen op verschillende té sterke wapens zoals dat in Socom II wel het geval was. Ondanks de vroege code waardoor de verschillende computergestuurde bots nogal dom reageerden, het hitsysteem nog niet echt op punt stond en de game nog iets teveel vastliep kon ik na het spelen van deze game zeggen dat dit wel is heel erg vet kan gaan worden. Door de verzorgde onlinegameplay en de vette actie…
Conclusie: Er is een grote hype rond deze game en zoals dat wel meer het geval is, stelt de game meestal teleur. Men eerste indrukken over deze titel zijn positief. Zowel online als offline is het indrukwekkend. De sfeer is goed, de wapens zijn vet en de graphics zijn van een heel hoog niveau en dat voor een PS2. Deze game moet ik dus hebben in mijn collectie. Was het al maar 1 december want dan ligt deze langverwachte game eindelijk in de winkel…
Nu online : 0 Members(s), 68 gast(en) :

Stealth rapport van Game